Poslovna ekonomija
-na predlog odeljenja IV-10
1. Pojam, predmet i cilj istraživanja poslovne ekonomije 2. Elementi preduzeća - radni kolektiv 3. Elementi preduzeća - sredstva proizvodnje 4. Elementi preduzeća - rezutati proizvodnje 5. Vrste preduzeća prema delatnosti 6. Vrste preduzeća prema vlasništvu, strukturi elemenata proizvodnje 7. Organizacioni oblici preduzeća - društva lica 8. Organizacioni oblici preduzeća - društva kapitala 9. Pojam i podela sredstva preduzeća 10. Osnovna sredstva (pojam i karakteristike, kapacitet osnovnih sredstava) 11. Vrednost osnovnih sredstava i amortizacija osnovnih sredstava 12. Obrtna sredstva 13. Osnivanje i prestanak rada preduzeća 14. Pojam I utrošak troškova 15. Utrošak materijala 16. Utrošak sredstava za rad 17. Utrošak radne snage 18. Podela troškova (prema elementima proizvodnje i načinu prenošenja na nosioce) 19. Podela troškova (u zavinosti od promene obima proizvodnje) 20. Pojam i podela kalkulacije (diviziona kalkulacija) 21. Kalkulacije vezanih proizvoda i pomoću dodataka (dodatna) 22. Pojam, ciljevi i oblici angažovanja sredstava 23. Koeficijent angažovanja sredstava 24. Fizički obim proizvodnje 25. Ukupni prihod (pojam i sticanje) 26. Dobitak 27. Produktivnost 28. Ekonomičnost 29. Rentabilnost 30. Pojam i podela funkcije (primarne i sekundarne) 31. Tipovi proizvodnje (vidovi proizvodnje) 32. Ritam i sistem proizvodnje 33. Priprema materijala 34. Kontrola proizvodnje 35. Pojam, značaj i organizacija nabavke 36. Planiranje nabavke 37. Kalkulacije nabavne cene 38. Robne zalihe (pojam, kategorija) 39. Troškovi posedovanja zaliha 40. Prodajna politika (pojam, načela i instrmenti) 41. Pregovaranje i zaključivanje kupovnog ugovora (elementi ugovora) 42. Planiranje prodaje 43. Funkcije i vrste ambalaže 44. Transportno osiguranje 45. Analiza transportne funkcije 46. Pojam, planiranje I načela proizvodnje (homogenosti, integralnosti, elastičnosti i verifikovanja) 47. Pojam departmanizacije ( funkcionalni metod ) 48. Predmetni metod departmanizacije 49. Pojam i principi decentralizacije 50. Integracioni obilici organizacije preduzeća 51. Komunikacije u ogranizaciji 52. Vođstvo i stilovi vođstva 53. Zadaci upravljanja marketingom 54. Upravljanje marketinškim instrmentima 55. Dugoročni dugovi 56. Pokazatelji likvidnosti 57. Srednjoročni dugovi 58. Sadržina trgovinskog menadžmenta 59. Pojam, značaj i zadaci projektnog menadžmenta 60. Pitanje po slobodnom izboru
Pojam, predmet i cilj istraživanja poslovne ekonomije
Poslovna ekonomija predstavlja skup disciplina ekonomske nauke koje izučavaju poslovanje preduzeća u cilju utvrđivanja principa i tehnike, čija primena u privrednoj praksi omogućava efikasno ostvarivanje ciljeva preduzeća. Predmet izučavanja poslovne ekonomije je ekonomija preduzeća.
Na vrh
Elementi preduzeća - radni kolektiv
Elementi preduzeća kao sistem su sledeći: radni kolektiv, sredstva za proizvodnju, organizacija i rezultati poslovanja.
Na vrh
Elementi preduzeća - sredstva proizvodnje
Sredstva za proizvodnju čine dve komponente: sredstva za rad i predmeti rada. Sredstva za rad su stvari koje radnik koristi kao oruđa pomoću kojih prenosi delovanje svog rada na predmete rada.
Na vrh
Elementi preduzeća - rezutati proizvodnje
Rezultat poslovanja preduzeća predstavljaju uslov podmirivanja materijalnih potreba, koje se zadovoljavaju proizvodnom, razvojnom i opštom društvenom potrošnjom. Rezultat poslovanja preduzeća mogu se izraziti u vidu: fizičkog proizvoda, poluproizvoda i gotovog proizvoda.
Na vrh
Vrste preduzeća prema delatnosti
Preduzeća se dele na: proizvodna, trgovinska i finansijska. Proizvodna preduzeća su takvi subjekti procesa privređivanja u kome dominira tehnološka faza procesa poslovanja. Trgovinska preduzeća obavljaju posredovanje u robno-novčanoj razmeni između proizvođača i potrošača. Finansijska preduzeča odnosno banke, osiguravajuca društva, berze i slično predstavljaju specijalizovane privredne subjekte za obavljanje novčanog prometa.
Na vrh
Vrste preduzeća prema vlasništvu, strukturi elemenata proizvodnje
Prema vlasništvu postoje 3 vrste preduzeća i to:
- -privatna;
- -državna;
- -mešovita.
Na vrh
Organizacioni oblici preduzeća - društva lica
Društvena lica su: ortačko društvo i komanditno društvo. Ortačko društvo je oblik poslovne organizacije u koju se udružuju dva ili nekoliko lica. Komanditno društvo ima dve vrste članova s nejednakim pravima i obavezama- komplementare i komanditore.
Na vrh
Organizacioni oblici preduzeća - društva kapitala
Društva kapitala su: društvo sa ograničenom odgovornošću i akcionarsko društvo. U društvo sa ograničenom odgovornošću članovi društva nisu odgovorni za obaveze preduzeća. Akcionarko društvo predstavlja oblik preduzeća koje kapital neophodan za poslovanje i razvoj pribavlja iz davanja akcija.
Na vrh
Pojam i podela sredstva preduzeća
Sredstva preduzeća predstavljaju one ekonomske vrednosti kojima ono raspolaže radi ostvarivanja svojih ciljeva i zadataka. Sredstva se dele na osnovna sredstva i obrtna sredstva.
Na vrh
Osnovna sredstva (pojam i karakteristike, kapacitet osnovnih sredstava)
Osnovna sredstva predstavljaju osnovu za rad svakog preduzeća. Karakteristike osnovnih sredstava su :
- -vreme upotrebe;
- -postepenost trošenja;
- -postojanost fizičkog obima i upotrebne vrednosti za sve vreme korišćenja .
Na vrh
Vrednost osnovnih sredstava i amortizacija osnovnih sredstava
Amortizacija osnovnih sredstava je postepeno trošenje ovih sredstava. Sredstvima za rad (mašine...), kao obilicima obrtnih sredstava, moguće je direktno delovati na predmete rada ili obezbediti uslove za rad (zgrade...).
Na vrh
Obrtna sredstva
U obrtna sredstva spadaju sledeći oblici rada: sirovine; materijal; nedovršena proizvodnja; poluproizvodi i dr... Obuhvataju i gotove proizvode, novčana sredstava i određena prava. Stvari predstavljaju predmete rada, gotove proizvode. Predmeti rada odnosno materijal može da bude osnovni, pomocni i režiski. Proizvodi su: sredstva kod kojih je završen proces izrade. Prava mogu biti u vidu avansa tj. izvršena uplata za proizvod koji još nije dobijen. Novčana sredstva su novčana sredstva u blagajni ili na žiro racunu ili hartije od vrednosti. Koeficijent obrta obrtnih sredstava pokazuje koliko puta su se sredstva obrnula u toku jedne godine.
Na vrh
Osnivanje i prestanak rada preduzeća
Osnivanje preduzeća podrazumeva ispunjenje niza suštinskih pretpostavki, kao što su ekonomska zainteresovanost osnivača, njihova spremnost da ulože određena sredstva u preduzeće, da učestvuju u radu i da snose rizik neuspeha preduzeća i drugo. Postoje dva sistema osnivanja preduzeća: sistem slobodnog osnivanja i predhodnog odobrenja. Do prestanka rada preduzeđa može doći prinudno - po odluci nadležnog državnog organa ili dobrovoljno - voljom osnovača preduzeđa. Opšti razlozi pretanka rada preduzeđa su: stečaj - kada preduzeće ne može da pokrije prihodima troškove poslovanja, odluka osnivača, ostvarenje cilja, istek vremena, prestanak uslova, neobavljanje delatnosti, trasformacija u drugi oblik, zabrana rada, poništenje upisa u sudski registar.
Na vrh
Pojam i utrošak troškova
Troškovi elemenata proizvodnje se ispoljavaju kao: trošenje radne snage, trošenje materijala i trošenje sredstva za rad. Trošenjem elemenata proizvodnje u naturalnom vidu nastaju utrošci. Utrošci su količine elemenata prizvodnje koji se troše u procesu reprodukcije. Razlikuju se po mestima na kojima nastaju, mogućnostima merenja, jedinicama mera kojima se iskazuju veze s nosiocima i drugim karakteristikama.
Na vrh
Utrošak materijala
Utrošci materijala su količine upotrebne vrednosti materijala utrošene u proizvodnji. Osnovna karakteristika trošenja materijala u procesu proizvodnje jeste postepeno unošenje materijala u proces proizvodnje i njegova jednokratna upotreba u tom procesu. Dele se na standardne i stvarne utroske. Standarni utrošci materijala nastaju pod delovanjem tehničkih faktora - kolicina materijala se mora utrošiti po proizvodnji određenog proizvoda, tako se minimizira kolicina materila potrebana za izradu jednog prizvoda. Stvarni utrošci materijala predstavljaju količine materijala koje su stvarno utrošene u procesu proizvodnja. Nastaju pod uticajem tehničkih i organizacionih faktora. Obilici su: škart (posledica je uzrok u toku neposrednog trošenja materijala), kalo(predstavlja gubljenje određenih karakteristika masa upotrebne vrednosti), rastur (predstavlja prekomereno neracionalno trosenje materijala, nepostojanje nomenklature, normativa, dokumentacije i sl.).
Na vrh
Podela troškova (u zavinosti od promene obima proizvodnje)
U zavisnosti od promena obima proizvodnje, troškovi se dele na:
- -fiksne,
- -varijabilne.
Fiksni troškovi se u svojoj masi ne menjaju sa promenama obima proizvodnje. Visina ukupnih fiksnih troškova je ista nezavisno od toga da li preduzeće koristi i u kojoj meri koristi svoje kapacitete. Sa povećanjem obima proizvodnje isti iznos fiksnih troškova se raspoređuje na sve veći broj jedinica proizvodnje. Sa povećanjem stepena iskorišćenja kapaciteta fiksni troškovi (prosečni fiksni troškovi) se po jedinici proizvoda smanjuju. Prosečni fiksni troškovi predstavljaju ukupne fiksne troškove podeljene sa količinom proizvoda. U fiksne troškove ubrajaju se: troškovi sredstava za rad kada se amortizacija obračunava po vremenskom metodu, troškovi rada i materijala u pripremnoj fazi rada, troškovi rada administrativnih i rukovodećih službi u preduzeću.
Varijabilni troškoviZa razliku od fiksnih, varijabilni troškovi se menjaju u skladu sa promenom obima proizvodnje. Ukupni varijabilni troškovi povećavaju se sa povećanjem obima proizvodnje i obratno. Pri tome, promena ukupnih varijabilnih troškova nije proporcionalna promeni obima proizvodnje.Varijabilni troškovi se mogu podeliti na: komponentu proporcionalnih troškova i komponentu relativno fiksnih troškova. Za razliku od fiksnih i varijabilnih troškova kod mešovitih troškova ukupni iznosi menjaju se sa obimom proizvodnje: stepenasto u okviru relativno uskih zona zaposlenosti, pravolinijski, ali ne u direktnoj proporciji sa obimom aktivnosti, krivolinijski po opadajućoj stopi rasta u odnosu na rast obima aktivnosti, krivolinijski po rastućoj stopi rasta u odnosu na rast stepena iskorišćenosti kapaciteta (obima aktivnosti).
Ukupni, prosečni i marginalni troškoviUkupni troškovi su ukupni iznosi troškova i predstavljaju proizvod utrošaka i cena utrošenih elemenata. Prosečni troškovi predstavljaju vrednost koja proizilazi iz odnosa ukupnih troškova i obima aktivnosti za određeni vremenski period i važe za čitav obim aktivnosti. Marginalni troškovi se izjednačavaju sa promenom ukupnih troškova uslovljenom povećanjem ili smanjenjem obima aktivnosti. To su troškovi koji bi na određenom obimu aktivnosti dodatno nastali ili nestali dodavanjem ili oduzimanjem jedne jedinice aktivnosti odnosno oni se uvek računaju samo za određeni obim aktivnosti. Po pravilu su jednaki sa prosečnim varijabilnim troškovima.
Na vrh
Pojam i podela kalkulacije (diviziona kalkulacija)
Ova kalkulacija se primenjuje u masovnoj proizvodnji i kod homogenih proizvoda. Takva je situacija u proizvodnji električne energije, vode, pare. Postupak se sastoji u tome da se ukupni troškovi u toj proizvodnji podele sa obimom proizvodnje.
Na vrh
Kalkulacije vezanih proizvoda i pomoću dodataka (dodatna)
Kada se kod proizvodnje neke robe pojavljuju i sporedni proizvodi onda se kalkulacija vrši tako što se od ukupnih troškova oduzima tržišna vrednost sporednog proizvoda. Očigledno je da je ukupni trošak glavnog proizvoda umanjen za vrednost sporednog. To se javlja u rafinaciji nafte, gde je osnovni proizvod dizel gorivo i benzin a sporedni motorna ulja, parafin ili asvalt i dr.
Na vrh
Pojam, značaj i organizacija nabavke
Pod nabavkom se podrazumeva snadbevanje preduzeća materijalnim resursima neophodnim za obavljanje njegove delatnosti. Osnovni cilj nabavke je da obezbedi kontinuitet proizvodnje uz minimalne troškove nabavke i zaliha. Za ostvarenje svoje uloge nabavna funkcija obavlja čitav niz poslova: istraživanje nabavnog tržišta, planiranje nabavke, utvrđivanje količina nabavke prema planu nabavke i politici zaliha, izbor i zaključivanje ugovora sa dobavljačima, poslovi oko primanja i isporuke, evidencija nabavke, kalkulacija nabavnih cena i drugi obračuni, saradnje sa ostalim funkcijama u preduzeću i analiza nabavnog poslovanja. Na organizaciju nabavne službe u preduzeću deluju brojni faktori među kojima izdvajamo: delatnost preduzeća, strukturu asortimana, veličinu preduzeća, mikrolokaciju preduzeća i sl.
Na vrh
Planiranje nabavke
Planom nabavki daje se odgovor na pitanje šta, koliko i kada nabaviti. U proizvodnim preduzećima pri planiranju nabavke polazi se od plana proizvodnje. Redosled rada je sledeći: izračunavanje potreba u materijalu, postavljanje plana materijala, razrada plana nabavke.
Na vrh
Kalkulacije nabavne cene
Kalkulacija predstavlja postupak izračunavanja troškova nabavke. U trgovini se kalkulacijom utvrđuju nabavna i prodajna cena robe. Zadatak kalkulacije nije samo utvrđivanje ovih cena već i kontrola visine troškova i rentabilnosti poslovanja. Elementi kalkulacije nabavne cene su: fakturna cena i zavisni troskovi nabavke.
Na vrh
Transportno osiguranje
Transportno osiguranje zasniva se na osiguranju robe prilikom transporta od dobavljača do kupca. Osiguranje robe znači osigurati robu u slučaju: kvara, loma, kaliranja, cepanja ili naprsnuća prilikom transporta.
Na vrh
Analiza transportne funkcije
Transport je važna poslovna funkcija koja na nekoliko načina utiče na ekonomiju preduzeća. Bez obzira na to o kom vidu transporta je reč, on uzrokuje određene transportne troškove koji u strukturi cene proizvoda mogu biti veoma visoki. Osim toga, od brzine i efikasnosti transporta često zavisi kontinuitet proizvodnje u proizvodnom preduzeću. Naime, loše organizovana transportna funkcija zbog neblagovremenog prevoza sirovina i materijala može biti uzrok zastoja u proizvodnji, koji ozbiljno ugrožava finansijske rezultate preduzeća.
Na vrh
Pojam, planiranje I načela proizvodnje (homogenosti, integralnosti, elastičnosti i verifikovanja)
Da bi čovek mogao obavljati vlastitu reprodukciju i reprodukciju
drugih, neophodno je da stalno zadovoljava svoje potrebe, a da bi
zadovoljio svoje potrebe neophodno je da stalno proizvodi, odnosno
da stvara dobra kojima će zadovoljavati svoje potrebe.
Definiciju pojma potreba dao je Fon Harman u kojoj se kaže: "Da je potreba
osećaj nedostatka i težnja da se taj nedostatak otkloni". Ova
definicija je nastala pre 100 godina i nju su objasnili psiholozi.
Društveni pristup i sagledavanja problema potreba objasnio je L. Gomaj.
U ovom pristupu kaže se da je "potreba zahtev za održavanjem i razvitkom
čoveka u prirodnoj i društvenoj sredini".
Planiranje je nezaobilazni element u svim fazama dizajniranja promena, kao i
upravljanja promenama koje imaju strategijski karakter. Planiranje zapravo
predstavlja fazu procesa upravljanja kojom se donose planske odluke o ciljevima,
politikama, strategijama, programima i planovima.
Zahtev serije standarda ISO 9000:2000 jeste uključivanje planiranja u proces realizacije
i stalno poboljšanje. U tom slučaju planiranje se posmatra kao proces.
Strategija podrazumeva upravljačku odluku koja sadrži ciljeve, politike i načine
ostvarivanja u praksi, odnosno, predstavlja plansku odluku koja je osnova za
ostvarivanje ciljeva. Pomenuta planska odluka usmerava razvoj i rast preduzeća i
ukazuje na faktore poslovanja i načine ostvarivanja ciljeva.
Na vrh
Zadaci upravljanja marketingom
Ključni zadatak marketinga je da usmeri poslovanje preduzeća u pravcu tržišnih zahteva. Marketing je zaduzen za preventivno sratečko usmeravanje. Menadžeri marketinga organizuju i sprovode tržišna istraživanja i daju osnovne inpute za strateško planiranje u preduzeću.
Na vrh
Upravljanje marketinškim instrmentima
Instrumenti marketinga predstavljaju osnovu upravljanja marketingom. Postoje četiri osnovna instrumenta marketing miksa: proizvod, cena, kanali prodaje i promocija.
Na vrh
Dugoročni dugovi
Obveznica jeste oblik dugorocnog duga koji se najčešće koristi. Obveznica je sertifikat kojim se obećava da će njen emitent (izdavalac) izvršiti određene isplate držaocu obveznica prema dogovorenom rasporedu. Obveznice se mogu izdavati privatno, sto znaci da se mogu prodavati neposredno nekoj finansijskoj organizaciji, kao što su osiguravajuća društva, banke i sl. ili široj publici, što se čini posredno preko specijalizovanih posrednika. Otkupljivanje obveznica od njihovih drzalaca naziva se povlačenje ili amortizacija obveznica.
Na vrh